camperleven.nl
aanbod van 153 campers op camperleven.nl Terug naar het vorige scherm   Inloggen   Toevoegen aan favorieten   Klik hier om af te drukken

www.camperleven.nl

Zomervakantie in Duitsland

22-08-2003 t/m 13-09-2003

Vrijdag 22-08:

Om 11.45 startten we de motor van onze camper als begin van een hopelijk mooie vakantie. Daar wij als uitgangspunt hebben, dat de vakantie begint bij het dichttrekken van de huisdeur (eigenlijk nog eerder: bij het plannen van de reis) reden we binnendoor over Harderwijk, Hierden en Wezep. En toen, o je, een klein stukje snelweg van Wezep tot de afslag Ommen. Vandaar weer verder over Hardenberg en toen Duitsland in, richting Meppen. Daar aangekomen zijn we verder naar het noorden gereden. Toen we
uiteindelijk in Norddeich aankwamen en wat rondgekeken te hebben, besloten we toch om nog even wat verder te rijden.

We kwamen toen in het leuke vissersplaatsje Dornumersiel, waar een camperplaats moest zijn. Zover zijn we echter niet gekomen. Na wat zoekwerk naar de bewuste plaats kwamen we in de haven terecht en daar zijn we toen maar naast een stel campers gaan staan. Na wat vragen kwamen we erachter, dat je hier wel mocht overnachten: van 22.00-07.00 uur is gratis, daarna gaat het dagtarief in. Als je de dijk oversteekt, kom je bij de camping en kun je naar het toilet. Enkele brutale mensen hebben wij daar zien douchen, maar dat ging ons net iets te ver.
Na lekker wat gegeten te hebben, hebben wij onze slaapzak opgezocht en waren zo vertrokken.

Zaterdag 23-08:

Aangezien wij eigenlijk verder naar het noorden wilden, besloten we om wat te zakken en binnendoor te rijden naar Varel en vandaar naar Bremerhaven. Daar kwamen we onze eerste pont tegen 6 euro armer kwamen we na ca 10 minuten aan de overkant. Van Bremerhaven doorgestoken naar Wischhafen en de tweede pont genomen naar Glückstadt. Inmiddels hadden we de reis als iets bijgesteld en besloten om wat meer het binnenland in te gaan. Het landschap van Noord-Duitsland is over het algemeen net zo vlak als Groningen en Friesland en dat boeit ons niet zo, daar wij zelf al zo'n 20 jaar in de polder wonen.

Wij zijn echte liefhebbers van bergen en bossen. Aangezien wij in ons vakantieboek Plön hebben staan, zijn we die kant maar eens opgegaan. In het overzicht staat vermeld, dat daar een camperplaats moet zijn en toen wij het dorp door waren, zagen wij inderdaad een bord met de bekende camper. Het bleek achteraf de verkeerde plaats te zijn. Het was een camping met daarnaast een plaats voor campers. Deze was echter leuk aangelegd en we besloten toch maar om te blijven. De prijs viel wat tegen: 13 euro. Maar daar stond tegenover, dat er werkelijk alles voorhanden was, tot elektrische komfoor toe en de standaard voorzieningen op de plaats, inclusief CAI! Ook is er een leuk restaurantje aanwezig en kanoverhuur. We zullen deze plaats toch opnemen in ons overzicht, daar we deze echt de moeite wel waard vinden. Na het eten is de bestuurder spontaan in slaap gevallen tot de volgende ochtend!

Zondag 24-08:

De volgende ochtend lekker gedoucht en lekker rustig aan gedaan. Om 12 uur hebben we de contactsleutel weer omgedraaid en zijn verder gegaan richting Travemünde. Daar bleek een botenfestival te zijn en hebben we een poosje in de file gestaan. Al met al viel het mee en ging het richting Lübeck. Daar stond het echt vast en namen we de beslissing verder te rijden richting Lüneburg en wat verderop richting Wismar te gaan. Dat is gelukt en vandaar zijn we naar Rostock gereden. Dit is een echte industriestad en vonden wij minder geschikt om op de kade te blijven staan, hetgeen door vele anderen wel gedaan werd. Het deed ons een beetje denken aan Antwerpen, waar me met de Pasen ons eerste reisje naartoe gemaakt hebben.

Alweer stond in ons boek een adres, waar we graag een kijkje wilden nemen en wel in Schaprode op het eiland Rügen. Maar daarvoor moesten we eerst naar Stralsund. Ook dat lukte voorspoedig en om half negen kwamen we, na wat gevraag uiteindelijk op de camperplaats terecht. Achteraf bleek, dat de naamplaats eigenlijk Seehof moet zijn, maar dat staat op geen enkele kaart, maar het wordt vanaf Schaprode wel aangegeven. Mocht je er ook heen willen: Seehof aanhouden en net zolang doorrijden tot je bij de boerderij aankomt, ook al lijkt het dat de weg nergens uitkomt.

Het is dus een echte boerderij, die snel de ommekeer heeft gemaakt en redelijk commercieel is. De prijs was, niet zoals in het boek stond 3 euro, maar 6 euro voor de camper plus 3,50 euro per persoon. Alles via de PC. En maar klagen! Het zouden Nederlanders kunnen zijn. We konden direct opgeven of we broodjes wilden de volgende ochtend, welke we bij de "wagen" op konden halen.
Ook dat viel ons op: na ca 14 jaar "Wende" hebben deze mensen wel bijzonder snel ingehaakt op het westen. Je ziet heel veel mooie huizen, allemaal jonge westerse auto's en de jachthavens liggen vol. En waar die campers vandaan komen, is ons ook een raadsel. Er rijden er hier meer rond dan in Nederland! Overigens nog niet één Nederlandse camper tegen gekomen!